![]()
Koulutussopimus
Koulutussopimus (entinen työssäoppimissopimus) on oppilaitoksen ja työpaikan välinen sopimus opiskelijan työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Koulutussopimuksen aikana opiskelija tekee käytännön työtehtäviä henkilökohtaiseen osaamisen suunnitelmaan (HOKS) kirjattujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työpaikka ohjaa opiskelijaa ja nimeää työpaikkaohjaajan opiskelijan oppimisen varmistamiseksi.
![]()
Oppisopimus
Oppisopimus perustuu opiskelijan ja työnantajan väliseen kirjalliseen määräaikaiseen työ- tai virkasopimukseen. Osaamisen hankkiminen oppisopimuksella toteutetaan pääosin työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä. Työpaikalla tapahtuvan osaamisen hankkimista voidaan täydentää muissa oppimisympäristöissä esim. oppilaitoksella. Opiskelijan viikottainen työaika tulee olla keskimäärin vähintään 25 tuntia.
Oppisopimuskoulutuksen tekemisen edellytyksenä on, että koulutuksen järjestäjä ja työnantaja sopivat kirjallisesti oppisopimuskoulutuksen järjestämisestä. Myös yrittäjälle voidaan järjestää oppisopimuskoulutusta omassa yrityksessään.
![]()
Oppimisympäristöt
Työelämän muutokset haastavat oppilaitoksia jatkuvasti kehittämään opetusta ja oppilaitoksessa olevia oppimisympäristöjä. Oppimista tuetaan hyödyntämällä myös muita oppimisympäristöjä – työpaikkoja, museoita, luontoa, tapahtumia, opintomatkoja jne. Työelämässä tarvittavien taitojen oppimiseen tarvitaan myös asiakkaita, erilaisia työvälineitä ja -laitteita sekä työtiloja.
Työyhteisöjen yhteydenottoja otetaan mielellään vastaan. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä oppilaitokseen ja tarjota oppimismahdollisuuksia oman työpaikkan/järjestön/alan työtehtäviin.
![]()
Kumppanuussopimukset
Oppilaitokset voivat solmia kumppanuussopimuksia yritysten/työpaikkojen/ järjestöjen/yhteisöjen kanssa. Kumppanuus perustuu yhteiseen, yhteisesti sovittuun tavoitteeseen. Kumppanuus on harkittua, luottamuksellista, konkreettista ja vastavuoroista toimintaa, josta kumpikin osapuoli hyötyy. Kumppanuudessa voidaan yhdistää mm. osaamista ja ammattitaitoa, kontakteja, työtä, tapahtumia, tiloja, projekteja.
Kumppanuudessa laaditaan yhteiset tavoitteet ja kumppanuussopimus, johon osapuolet sitoutuvat.
![]()
Yhteistyö-/opiskelijaprojektit
Työpaikat ja yhteisöt voivat tehdä yhteistyötä koulutuskeskuksen kanssa erilaisissa opiskelijatehtävissä ja opintoihin liittyvissä projektitöissä. Yhteisesti voidaan järjestää tapahtumapäiviä, myyjäis- tai messutapahtumia yms. Jo perinteeksi muodostuneet Ijahis Idja, Porokuninkuusajot, Skabmagovat ja yrittäjän päivä ovat hyviä esimerkkejä onnistuneesta työelämän kanssa tehdystä yhteistyöstä.
![]()
Opettajien työelämäjaksot
Opettajien työelämäjaksot ovat tärkeä osa ammatillisen koulutuksen työelämäyhteistyötä. Työelämäjaksolla kehittyy opettajien ammattitaito ja työelämäyhteydet sekä vahvistuu mahdollisuudet työpaikalla tapahtuvan koulutuksen ja näyttöjen toteuttamiseen. Työelämäjaksojen toteutus voi olla monimuotoista ja se mukautuu työelämäjaksolle lähtijän, alan ja kohteena olevan työpaikan tarpeisiin.
Opettajien työelämäjaksolla toteutuu opettajan osaamisen kehittyminen aidossa työympäristössä. Opettajien työelämäjaksot ovat suunnitelmallisia ja tavoitteellisia. Tavoitteista sovitaan yhdessä työpaikan kanssa.
Opettajien työelämäjaksoja voidaan hyödyntää siten, että opettaja on työelämäjaksolla samassa paikassa kuin opiskelija. Tällöin opettaja voi ohjata työssä oppimassa olevaa opiskelijaa sekä ohjata työpaikkaohjaajaa ja kouluttaa työpaikan työntekijöitä eli työntekijät voivat saada työpaikkaohjaajakoulutuksen työpaikallaan.
![]()
Työelämäpalaute
Valtakunnallinen työelämäpalautejärjestelmä on otettu käyttöön 1.7.2021 alkaen. Palautekysely lähetetään kaikille työpaikoille, joissa on ollut oppisopimus- tai koulutussopimusopiskelijoita. Työelämäpalautteen arvioinnin kohteena ei ole opiskelija, vaan koulutuksen järjestäjä ja palautekysymysten teemat liittyvät asiakaslähtöisyyteen, sopimusprosessiin, ohjaukseen ja tukeen sekä vaikuttavuuteen ja laatuun. Työelämäpalaute perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseen ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista 1244/2020. Työelämäpalaute koostuu kahdesta erillisestä kyselystä, joista toisen kohderyhmänä ovat työpaikkaohjaajat ja toisen työpaikan yhteyshenkilöt. Molempien kyselyjen vastausaika on noin viisi minuuttia.
Työpaikkaohjaajakysely
Työpaikkaohjaajakysely lähetetään opiskelijan työpaikkajakson päättymisen jälkeen koulutus- tai oppisopimuksessa nimetylle vastuulliselle työpaikkaohjaajalle. Hän voi tarvittaessa välittää linkin opiskelijaa käytännössä enemmän ohjanneelle henkilölle. Kysely lähetetään sähköpostiin tai puhelimeen kuukauden 1. tai 16. päivänä, ja kyselyn lähettäjänä toimii Opetushallitus.
Työpaikkakysely
Työpaikkakysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Työpaikkakysely lähetetään koulutus- tai oppisopimuksessa nimetylle työnantajan edustajalle. Hän voi tarvittaessa välittää linkin jollekin toiselle henkilölle työpaikan sisällä. Kyselyn lähettäjänä toimii oppilaitos.
Kyselyn tulosten hyödyntäminen
Palautteiden tulosten avulla voimme kehittää toimintaamme vastaamaan työelämän tarpeita entistä paremmin sekä vahvistaa arvokasta yhteistyötä työelämän kanssa. Kiitämme jokaisesta palautteesta! Valtakunnallisesti kyselyjen tuloksia käytetään ammatillisen koulutuksen kehittämiseen ja laadunvarmentamiseen sekä rahoituksen laskentaperusteena. Valtakunnallisia anonyymeja tuloksia voi tarkastella opetushallinnon tilastopalvelu Vipusesta.
Lisätietoja työelämäpalautteesta ja sen toteuttamisesta antavat työelämässä oppimista ohjaavat opettajat sekä apulaisrehtori.
Satu Gahmberg
ma. apulaisrehtori
p. 050 591 7943
satu.gahmberg@sogsakk.fi